• 1403/05/22
  • - تعداد بازدید: 28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
#طب_ایرانی

تاثیر حالات روحی روانی بر بدن در طب ایرانی

تاثیر حــالات روحی روانـی بر بدن براساس آموزه های طب ایرانی

 

وضعیت روحی و روانی بر تمام ابعاد زندگی افراد تاثیر می گذارد.

تاثیر گذاری آن ها بر بدن سریع تر از عوامل دیگر است.  مثلا با ایجاد ترس ناگهانی، ممکن است انسان دچار رنگ پریدگی شود. هیچ غذا یا دارو یا آب و هوایی به این سرعت بر بدن تاثیر نمی گذارند.

بروز هرکدام از حالات عاطفی ترس، خشم، شادی در حالت تعادل خود در طول زندگی هر فردی قابل انتظار است، اما وقتی از حالت تعادل خارج شده و بیش از حد بروز نمایند، تاثیرات مخرب و زیان باری بر جسم خواهند گذاشت.

برای حفظ آرامش و دور کردن تنش ها و هیجانات روحی رعایت توصیه های زیر مفید است:

×دلها با یاد خداوند آرام می گیرد. رابطه معنوی خود را با خداوند به وسیله عبادت و مناجات تقویت نمایید و در مشکلات و سختی ها به او توکل کنید. برای تقویت رابطه با خداوند راه های مختلفی وجود دارد که هر کس با توجه به شناختی که از خود دارد و با استفاده از راهنمایی های دانشمندان ربانی به آن دست خواهد یافت.

×عواطف و هیجانات خود را سرکوب نکنید و آن ها را با نزدیکان و دوستان شفیق در میان بگذارید.

×به موقع بخندید و به موقع گریه کنید. از گریه کردن شرم نداشته باشید و آن را سرکوب نکنید زیرا گریه باعث تخلیه شدن بخارات و مواد نامناسب از بدن می شود.

×تماشای تلویزیون، مخصوصاً فیلم های خشن و پر هیجان را محدود کنید.

×قسمتی از وقت خود را به کارهای مورد علاقه خود مانند مطالعه، گوش دادن به قصه های رادیو، صوت زیبای قرآن و موسیقی های آرام بخش اختصاص دهید.

×زمان کاری خود را طوری تنظیم کنید که وقت کافی برای استراحت، تفریح، هم نشینی با اعضای خانواده و بازی با فرزندان خود داشته باشید.

×از استفاده بیش از حد از تلفن همراه و وقت گذرانی در دنیای مجازی بپرهیزید. در طول هفته ساعاتی را به گشت و گذار در طبیعت بگذرانید. در هوای پاکیزه و در حالت نیمه دراز کشیده، نفس کاملا عمیق بکشید و ریه های خود را از هوای تمیز پر نمایید. به مدت پنج ثانیه نفس خود را حبس نموده، سپس آرام آرام طی حدود ده ثانیه هوا را بیرون دهید. دستور فوق را  ده بار تکرار نمایید.

×در حد توان خود به دیگران کمک کنید. احساس رضایتی که از این کار نصیب شما می شود، بسیاری از تنش های روحی شما را کم خواهد کرد.

×توانایی های خود را بشناسید و خودتان را با کسی مقایسه نکنید.

×روی افکار منفی تمرکز نکنید و به جای آن به دنبال راهکارهایی باشید تا با امکانات هر چند محدودی که در دسترس دارید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید.

×لیستی از مواهبی که خداوند در اختیارتان قرار داده تهیه کنید و هر روز پروردگار را به خاطر داشتن آن ها شکر کنید.
×از حسادت، خیانت، دروغگویی و سایر صفات ناپسند انسانی دوری کنید چرا که این صفات ناخودآگاه روح شما را تیره و شما را به سوی غم و افسردگی سوق می دهد.

فتانه دشتی/کارشناس طب ایرانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوه چنار

  • گروه خبری : اخبار,اخبار واحدها
  • کد خبری : 106466
کلیدواژه