سواد سالمت، فرزند آوری و سالمت مردان

سواد سالمت به عنوان یک مهارت اجتماعی و شناختی دارای ابعاد مختلفی است.. بهبود سواد سالمت افراد منجر به پیامدهایی چون افزایش توانایی بالقوه فردجهت اخذ تصمیمات آگاهانه، کاهش خطرات تهدیدکننده سالمت، افزایش پیشگیری از بیماریها، ارتقای امنیت، افزایش کیفیت زندگی و افزایش کیفیت مراقبت از افراد میشود . مطالعات نشان داده اند که محدودیت سیواد سیالمت عیوارض متعددی را در حوزه های مختلف سالمتی از قبیل عدم دسترسی به خدمات بهداشتی مناسب، تمایل کمتیر به پیگیری درمان، تبعیت دارویی اندک، افزایش میزان مراجعه به اورژانس ها، افزایش طیول دوره درمیان در بیمارستان و افزایش میزان مرگ و میر ایجاد کرده و تأثیر چشمگیری در استفاده از خدمات مراقبیت سالمت دارد . عالوه بر این موارد، تأثیر اقتصادی منفی ناشی از سواد سالمت پایین بر بیمیاران و سیستم بهداشت و مراقبت سالمت را نمی توان نادیده گرفت. برخی دالیل ضرورت توجه به سواد سالمت:  برای آموزش افراد معموالً به سطح سواد عمومی افراد و نه لزوماً سواد سالمت آنها توجه میشود. حال آن که تفاوت بارزی بین سواد سالمت و سواد عمومی وجود دارد. سواد عمومی شامل توانایی خواندن، نوشتن و داشتن مهارتهای پایهای است. در مقابل سواد سالمت به عنوان یک مهارت شناختی و اجتماعی تعریف میشود که توانایی افراد را در دستیابی، فهم و استفاده از اطالعات در راستای ارتقای سالمت تعیین میکند .  براساس مطالعهای که در ایران انجام گرفته، نشان داده شده است که نیمی از جمعیت ایران دارای محدودیت سواد سالمت بوده و این محدودیت در گروههای آسیبپذیر، از جمله سالمندان، زنان خانهدار، افراد بیکار و افراد باسواد عمومی محدود، شایعتر است. به گونهای که این امر آنان را در معرض خطر در ازدست دادن سالمتی قرار میدهد .  اهمیت سواد سالمت در تأثیر بر نتایج سالمتی به خوبی شناخته شده است و نقش مهمی در تصمیمگیری افراد در مورد نیازهای حوزه سالمت خود ایفا مینماید .  تهیه مفاد آموزشی منطبق با سطح سواد سالمت مخاطبان با توجه به موقعیت های بومی )جغرافیایی و فرهنگی ، اقتصادی و..( امری ضروری است همچنین کشف روش های با اثربخشی باال برای ارتقا دادن سواد سالمت مانند استفاده بهینه از فضاهای مجازی در راستای دستیابی به هدف ، ایجاد جلسات پرسش و پاسخ در محیط های کاری و .......... می بایست اتجام گیرد. .  باتوجه به نتایج پژوهش های انجام شده ،درتهیه محتوی های آموزشی وجلسات آموزشی مجازی وغیر مجازی بکاربردن توصیه های زیر درجهت افزایش سواد سالمت موثر است : -با زبانی ساده بیان شود )کوتاهی جمالت ، سهولت خواندن، عدم استفاده از اصطالحات تخصصی، امارواطالعات به گونه بیان شود که مطلب به سهولت درک شود ( - هدف به روشنی بیان شده ومحتوا هدفمند باشد )دراین زمینه استفاده از عناصر بصری در مفاد آموزشی کمک کننده است. ( - از گرافیک و تصاویر آموزشی مرتبط با متن استفاده شود -مشارکت مخاطبان از طریق پرسش و پاسخ، مسابقه یا بازی و روایت تجربیات جلب شود رابطه سواد سالمت و فرزندآوریمطالب آموزشی تناسب فرهنگی و اجتماعی با مخاطبان از نظر تجارب، ارزشها و عقاید داشته باشد در سال های اخیر تحوالت جمعیتی چشمگیری در دنیا رخ داده است که یکی از مهمترین این تغییرات،کاهش نرخ باروری در بسیاری از کشورها از جمله ایران بوده است. برخی جامعه شناسان تغییر نگرش به فرزندآوری را مهمترین علت کاهش باروری و کوچک شدن بعد خانوار در دهه های اخیر می دانند. 

مطالعات نشان دهنده نقش چند سطحی مشارکت مردان از جمله جایگاه اقتصادی – اجتماعی، دیدگاه های مذهبی و دانش و آگاهی آنان بر سالمت باروری و فرزندآوری می باشد. درمقاالت پژوهش شده .. نسبت زیادی از مردان نگرش مثبتی به فرزندآوری داشتند. از جمله متغیرهای مرتبط با نگرش مردان به فرزندآوری تحصیالت، طبقه اجتماعی- اقتصادی، احساس تنهایی، محل سکونت و میزان اسیتفاده از اینترنیت بوده است . در واقع با توجه به تعاریف سواد سالمت جهت ایجاد تغییر در نگرش و فرزند آوری لزوم متغیرهای فراوانی موثر خواهند بود .با در نظر گرفتن این متغیرها براساس عقاید فرهنگی و اجتماعی و مذهبی، موقعیت های زیست محیطی و استراتژی منطقه، راهکارها متفاوت خواهد بود اما درنهایت :افزایش سیاست های تشویقی، آگاهی بخشی در راستای اهمیت فرزندآوری، فراهم کردن اشتغال برای مردان، مسکن مناسب و اجرای برنامه های آموزشی جامع به منظور تقویت دیدگاه مثبت مردان نسبت به فرزندآوری ضروری است.

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کوه چنار

کلمات کلیدی
{author_name}
تصویر نویسنده :