• 1401/01/11
  • - تعداد بازدید: 32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شبکه بهداشت و درمان کوه چنار

نحوه تشخیص تقلب در مواد غذایی

.


رعایت بهداشت مواد غذایی و تهیه و عرضه مواد غذایی سالم نقش بسیار مهمی را در سلامت تک تک شهروندان جامعه ایفا می کند. آلودگی میکروبی و شیمیایی مواد غذایی می تواند در کوتاه مدت باعث ایجاد مسمومیت های غذایی فردی یا دسته جمعی شده و نیز در دراز مدت باعث بروز بیماری های مزمن و گاه خطرناک گردد. همچنبن تقلب در عرضه مواد غذایی علاوه بر تهدید سلامت خریداران، از نظر اقتصادی نیز باعث ورود خسارت مالی به خریداران می شود. متاسفانه دامنه تقلبات در حوزه مواد غذایی بسیار گسترده بوده و هر روز شاهد بروز تقلبات جدید هستیم.

به صورت اجمالی به چند نوع تقلب و راه تشخیص آن توسط عموم اشاره می شود.

نحوه تشخیص تقلب در زعفران

زعفران را بین دو تکه کاغذ قرار داده می فشاریم . زعفران طبیعی کاغذ را رنگی نمی کند ولی رنگ تقلبی باعث زرد شدن کاغذ خواهد شد. با استفاده از آزمایش شعله نیز می توان تقلبات زعفران را تشخیص داد. به این صورت که زعفران را با پنس تمیز روی شعله قرار می دهیم. به واسطه وجود پتاسیم شعله بنفش تا نارنجی می شود که اگر زعفران تقلبی باشد رنگ شعله زرد می گردد. طعم زعفران اصل در دهان تلخ بوده و به هنگام قرار گرفتن در آب، رنگ آن پخش نمی شود و رنگ حاصل از آن زرد می باشد اما زعفران تقلبی غالبا قرمز میخکی یا نارنجی است.

نحوه تشخیص تقلب در چای

بهترین روش برای شناسایی رنگ مصنوعی در چای ریختن مقداری چای در آب سرد است. چای طبیعی و مرغوب در آب سرد رنگ نداده و طعم چندانی ایجاد نمی کند.

تشخیص کهنگی تخم مرغ

یک محلول آب نمک تهیه کنید، تخم مرغ کاملا تازه در ته آب نمک، تخم مرغ کهنه در روی آن قرار می گیرد. اگر تخم مرغ در وسط محلول پائین و بالا باشد نه کاملا تازه است و نه کهنه.

نحوه تشخیص عسل تقلبی

تشخیص تقلب در عسل به صورت دقیق بدون شرایط آزمایشگاه امری اسان نیست. اما به طور معمول چند راه برای تشخیص عسل خوب از عسل بد بدون تجهیزات وجود دارد.

عسل را داخل لیوان آب سرد بریزید چناچه به صورت عمودی وارد لیوان شد و در ته آن جمع شد و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است. شیشه عسل را جلوی نور بگیرید اگر نور به خوبی عبور کرد عسل مرغوبی نیست و باید تیره باشد.


واحد غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان کوه چنار : زهرا جعفری

پایان خبر

pasting
  • گروه خبری : اخبار,پیام سلامت,اخبار واحدها
  • کد خبری : 57410
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید